onsdag 19 februari 2014

Idag den 19  Februari på lektioner gjorde en tankerberälta om var handlar i museum  .

De var Onsdag 18 Februari min klass kamrater och min lärare och jag mötte vi i museum för att gjord en studiebesöket.studiebesöket. Träffade vi Annika i receptioner och alla gick tillsamman till våning 3.
Vi satte oss på pallar i en rum med Samiska karta ,bilder och ändra .
Alla presentera sig och Annika sätta samiska musik som heter en jojk och kläd på sig kolten.

Hon  berätta till oss om samerna och deras kultur och historia
Samiska språk är kanske inte lika eftersom nordsamiska förstår inte sydsamiska men finska samiska förstår nordsamiska.
Samer bor i fyra landet nämligen Finland och Sverige och Ryssland och nordland.
Annika prata inte samiska men hon kan liten förstår ord men hennes son prata samiska och bor i Kiruna.
Samer flak är 27 år gammal.
Samiska kultur är special kläder och special språk det betyder att deras kläder är olika till exempel kläder från samer for Jokkmokk är inte samma att för samer från sydsamer

Annika bära sin kläder när de finns en special event
 ett bröllop eller begravning eller för att träffas några vänner.
Tillslut tycker jag att de var rolig och intressent att lyssna på Annika som berätta om sin kultur.Jag är koppla med text när de prata skola jag tycker om fröken och Arton och Helena som man får inte prata samiska eller finska i skola.
Idag jag vet mycket om samiska som är svenska gamla tradition.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar